BikeTrips

vakantie Pyreneeen en Picos de Europa (2016)

15 dagen motor roadtrip Pyreneeen en Picos de Europa.

Totaan Zuid-Frankrijk nemen we de snelweg. De eerste pas is de Gorges de Galamus, een korte maar mooie pas, hier en daar erg smal.

De N260 in Noord-Spanje is spectaculair: het is een 1000 bochtenweg, de 1 nog mooier dan de andere. Na een tijdje ga je gewoon weer verlangen naar een stukje rechte weg!  Geweldig!!

Daarna komen we in de buurt van de Congost Mont Rebei. We hebben een soort indianentent voor de overnachting, en we kijken zo op de Congost, die we de volgende dag gaan wandelen. Je waant je hier aan het einde van de wereld, de voorzieningen zijn heerlijk primitief, en onze gastvrouw zorgt goed voor ons.

De regen, waarmee we vertrokken waren, is nergens meer te bekennen, het is hier strak blauwe lucht en 34 graden.

De wandeling Mont Rebei is een aanrader!  Het is een canyon, en de wandelroute is in de rotsen uitgehakt. We nemen water en zonnebrand mee, want het is warm. Deze tocht is het pareltje van deze vakantie, zelden zoveel mooi natuurgeweld gezien!!

Na deze wandeldag gaan we weer verder, langs het stuwmeer Canelles, en daarna een stuk onverhard naar het verloren dorp Finestras. dat was niet zo bijzonder, maar goed.

De Cañon de Añisclo is geweldig mooi, heel ruw en hoog, net als Riglos de los Mallos & Alguera. Dit zijn vreemde hoge rotsen die zomaar uit het landschap schieten. Heel apart.

Daarna zijn we door de woestijn Bardenas Reales gereden, het meeste onverhard. Het was flink zweten hier, maar het landschap is best surreel, je lijkt wel op een western filmset beland te zijn!

Toen kwam er een verbindingstuk naar de Picos, en die was ook verrassend mooi. Mooie wegen, afwisselend rechte en bochtige stukken. Na de woestijn met 34 graden, reden we een paar uur later met 22 graden. Zo snel kan dat gaan hier.

Onderweg komen we veel pelgrims tegen, die el Camino lopen naar Santiago de Costella. Dat begint al ergens vanaf de Pyreneeen. De route staat ook met borden aangegeven, maar wij gaan door met onze eigen pelgrim tocht.

Dan duiken de Picos op, je ziet ze van ver al dichtbij komen. Bergachtig, het lijken de Alpen wel. Maar bizar is dat zo af en toe zie je ineens de zee, en dat verwacht je niet.

We hebben een hotel aan het begin van deze route, helemaal ingeklemd tussen de bergen.

We bezoeken de cathedraal Covandonga, erg touristisch maar dan ook wel de moeite waard, en daarna Cuavas, een grot waar je gewoon doorheen mag rijden. Er staat wel een bord dat je geen stalagmieten mee mag nemen!!

Ook hier hebben we een wandel/rust dag. We lopen de Ruta del Cares, ook een aanrader! Geweldig mooi.

We overnachten bij een hotelletje aan zee, we lopen van het terras zo het strand op. We ontbijten met de ochtendzon als metgezel.

Daarna rijden we een verbindingsroute naar de Franse Pyreneeen. Ergens in Baskenland hebben we nog de laatste Spaanse lunch (met een onbegrijpelijk taaltje op de menukaart!), en gaan we door naar Frankrijk.

Dat is echt een beetje tegenvaller, de dorpen en hotels is allemaal vergane glorie. De wegen en bergen zijn echter wel mooi!  Op hoogte speelt de mist nog wel parten, en ik heb sjans met een ezel….